Storytelling als marketinginstrument is hot
Waarom? Omdat verhalen goed blijven hangen. Een goed verhaal dan. Een verhaal dat iets teweeg brengt. Herkenning, ontroering, verbazing, bewondering, blijdschap, schaamte… Als er dus iets gebeurt met de ontvanger. Dan blijft het verhaal hangen. Aan een haakje.
Elke consument en potentiële klant is een ontvanger
En elke ondernemer is een verteller. Huh? Ja, elke ondernemer heeft een verhaal te vertellen. Stel jezelf maar de vraag waarom je doet wat je doet, wat je drijft en wat je overwinningen en frustraties zijn. Schrijf het verhaal volgens het reis-van-de-held principe (je weet wel: de prins moet eerst een paar draken doden voordat hij het meisje kan trouwen) of laat het schrijven en voilá je hebt jouw – onderscheidende! – verhaal.
Hang je verhaal aan een haakje
Vervolgens zorg je ervoor dat jouw verhaal aan zoveel mogelijk haakjes komt te hangen. En óók dat er steeds een nieuw verhaal bijkomt aan die haakjes. Of liever gezegd: verhaaltje. Het hoeft allemaal niet groots en meeslepend te zijn. Als je maar met regelmaat iets van je laat horen en top of mind blijft. Door te bloggen, nieuwsbrieven te sturen of te posten op social media. Het mag klein zijn, kort, een hapklare brok, een casus, een handigheidje, een nieuwe tool, een verwijzing naar een artikel. Zoals ik nu doe bijvoorbeeld. Ik heb in tijden niet meer geblogd. Vanochtend kwam ik dit artikel tegen: Zo zet je storytelling effectief in op Sprout.nl. Ik dacht: handig, dat kan ik mooi gebruiken, die 7 tips van Henk Rijks en anderen wellicht ook. Heb ik meteen weer een blog.
Je hoeft het écht niet helemaal zelf te verzinnen
Er is al zo ontzettend veel bedacht, gemaakt en geschreven! Natuurlijk mag je het niet klakkeloos overnemen, maar ‘een beetje van mezelf en een beetje van maggie’ is prima. Met bronvermelding is het altijd goed. Vindt de maker ook fijn. En Google ook, want die houdt van originele content.
Heb je hulp nodig bij het schrijven van jouw verhaal? Laat hieronder weten waar je mee worstelt en ik geef je tips!
Dan is het misschien geen gek idee als je zorgt dat jij ook op deze pagina komt te staan. En dat kan: klik hier voor meer informatie . Je vindt de tekstschrijvers op Woordkunstenaars.nl door heel Nederland, o.a. in: Almere, Alphen aan den Rijn, Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Breda, Den Haag, Eindhoven, Groningen, Haarlem, Heerenveen , Hilversum, Leeuwarden , Maastricht , Nijmegen , Rotterdam, Sittard , Tilburg en Utrecht .
Hi Lizzy! Dank voor deze handige blog! Het enige waar ik nu mee worstel op gebied van teksten schrijven, is: hoe open ben je? En welke onderwerpen bespreek je wel en welke niet? Sommige dingen passen echt bij mij, maar wellicht haken bezoekers van mn site er op af. Nu weet ik wel dat je door jezelf te laten zien juist heel specifiek de juiste, matchende doelgroep aantrekt. Maar toch blijft dat een beetje spannend en lastig om te bepalen waar dan de grens ligt. Heel concreet: kan ik wel of niet over inspiratie- orakelkaarten schrijven op mn site? Of kan ik over engelen schrijven? Of over op een retraite gaan. Benieuwd of je dit herkent. Dank voor het meedenken.
Ha Sanne!
Ik denk dat je als uitgangspunt moet nemen: wat heeft de lezer aan mijn verhaal? Dat kan van alles zijn: inspiratie, concrete oplossing, informatie enzovoort. Wat is de link tussen de kaarten, engelen en retraite met jouw product of dienst? Passen die bij elkaar? Dan kun je er gerust over schrijven. Is er helemaal geen verband, dan kun je vertellen wat het jou oplevert, wat jij er aan hebt. Zonder belerend te zijn. Zo leert de lezer jou kennen. De toon is bepalend, daar kun je mee spelen (en sturen). Luchtig, humoristisch, serieus. En je kunt het natuurlijk ook gewoon noemen: ‘het zal je misschien verbazen, maar ik geloof dat engelen bestaan…’
Heb je hier iets aan?
Laat maar weten, ik denk graag met je mee!